PISKOROWICE      

Zespół  Szkół 
Szkoła  Podstawowa

 w   Piskorowicach

DLA RODZICÓW
DLA RODZICÓW

KONIEC  ROKU  SZKOLNEGO  2008/2009

KLASA
WYCHOWAWCA
ŚREDNIA OCEN KLASY
ŚREDNIA FREKW.
KLASY %
ILOŚĆ OSÓB
 > 4,75
ILOŚĆ WZ
IV

Urszula Brzuszko

4,65
95,92
11
13
V
Agata Kubat
4,26
95,5
7
10
VI
Maria Ożga
4,3
94
7
8



ZESPÓŁ SZKÓŁ W PISKOROWICACH

PROCEDURA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI

I. CELE PROCEDURY:
·        ułatwianie wzajemnych kontaktów oraz nadanie im statusu programowej działalności szkoły.
·       przekazywanie bieżącej informacji rodzicom o postępach 
        i problemach dziecka..
·       udzielanie wskazówek w zakresie sposobów postępowania rodzica wobec
        problemów dziecka.
·       inicjowanie nawiązywania kontaktów z rodzicami i zachęcenie
        ich do wyrażania opinii na temat jakości pracy szkoły.
·       tworzenie partnerskiej atmosfery.
·       realizowanie jednolitego systemu pracy z rodzicami, nadającego
        jej właściwą rangę.
·       ułatwianie monitorowania przyjętych zasad.
II. DEFINICJA PRZEDMIOTU PROCEDURY:
Kontakt z rodzicami - uzyskanie informacji o wszechstronnym rozwoju dziecka oraz warunkach domowych i szkolnych.
III. KOGO DOTYCZY PROCEDURA:
Procedura dotyczy nauczycieli, wychowawców, rodziców i prawnych opiekunów oraz dyrektorów szkoły.
IV. OBOWIĄZKI, ODPOWIEDZIALNOŚĆ, UPOWAŻNIENIA OSÓB REALIZUJĄCYCH ZADANIE, KTÓRE JEST PRZEDMIOTEM PROCEDURY:
Szeroko rozumianych informacji o dziecku udzielają wyłącznie wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szkolny,  pielęgniarka szkolna, dyrektor, wicedyrektor szkoły.

V. OPIS PRACY - USTALONA KOLEJNOŚĆ DZIAŁAŃ, MIEJSCA I CZAS PRZEPROWADZANIA POSZCZEGÓLNYCH CZYNNOŚCI:
1. Miejscem kontaktów rodziców z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, pedagogiem szkolnym  i dyrektorem jest szkoła.
2. Kontakty rodziców z nauczycielami odbywają się według harmonogramu przedstawionego na pierwszym spotkaniu z rodzicami, tj. najpóźniej
w październiku każdego roku szkolnego.
3. Spotkania odbywają się w formach:
·        zebrań ogólnych z rodzicami,
·        zebrań ogólnych z rodzicami i zaproszonymi specjalistami,
·        zebrań klasowych z rodzicami,
·        zebrań klasowych z rodzicami w obecności uczniów,
·        indywidualnych konsultacji rodziców z wychowawcami, nauczycielami
         przedmiotów, pedagogiem,
·        innych spotkań wynikających z planu pracy szkoły.
4. Rodzice uczniów szkoły mają możliwość dodatkowego kontaktu
    z nauczycielami 
w przypadkach uzasadnionych losowo, jednak po
    uprzednim uzgodnieniu takiego spotkania z nauczycielem (poprzez
    telefon do szkoły).
5. W żadnym przypadku nauczyciel nie udziela informacji rodzicom  
    w trakcie prowadzonych przez siebie zajęć szkolnych (w tym również
    dyżurów na
korytarzach 
i boisku szkolnym).
6. Miejscem kontaktów nauczycieli i rodziców na terenie szkoły są gabinety lekcyjne. Miejscem kontaktów dyrektora szkoły i rodziców na terenie szkoły jest gabinet dyrektora a pedagoga  - jego gabinet. Niedopuszczalne jest przekazywanie informacji rodzicom w pokoju nauczycielskim w obecności innych nauczycieli. Poza tymi miejscami informacje nie są udzielane.
7. Terminy spotkań z rodzicami ustalone są w harmonogramie zebrań
    z rodzicami przedstawionym nauczycielom i rodzicom na początku
    roku szkolnego.
O obowiązkowym spotkaniu z rodzicami wychowawca jest zobowiązany przypomnieć uczniom i rodzicom, z co najmniej 3-dniowym wyprzedzeniem, podając datę, miejsce, godzinę spotkania (można stosować pisemne zaproszenie z podpisem
i podaniem informacji zwrotnej).
 Nauczyciele odbywają konsultacje indywidualne  z rodzicami zgodnie z harmonogramem dyżurów .
8. Obecność rodzica na zebraniach jest obowiązkowa.
9. W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo, szkoła wzywa rodziców poza ustalonymi terminami.
10. Wychowawca w nagłych sytuacjach może skontaktować się z rodzicami telefonicznie, w innych sytuacjach wzywa rodzica do szkoły za pośrednictwem sekretariatu szkoły w formie pisemnej.


11.  Wychowawca klasy utrzymuje kontakt z rodzicami w formach:
·   zebrań z rodzicami,
·   pisemnych informacji o postępach i zachowaniu uczniów,
·   wizyty wychowawcy w towarzystwie pedagoga szkolnego w domu
     wychowanka,
·   indywidualnych spotkań z rodzicami na terenie szkoły, po uprzednim
     uzgodnieniu terminu.
·   odwiedzin w domu wychowanka po uprzednim uzyskaniu zgody rodzica.
12.  Corocznym obowiązkiem wychowawcy klasy w trakcie zebrań klasowych jest zapoznanie rodziców z:
·     statutem szkoły,
·     programem wychowawczym szkoły,
·     programem profilaktyki szkoły,
·     planem wychowawczym klasy,
·     planem pracy z rodzicami,
·     Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania ,
·     kryteriami ocen z zachowania,
·     procedurami przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych,
·     postępami edukacyjnymi i wychowawczymi uczniów,
·     informacjami bieżącymi dotyczącymi funkcjonowania klasy i  szkoły.
13.  Wychowawca klasy realizując tematykę szkoleniową dla rodziców, w ramach zebrań klasowych powinien uwzględnić następujące zagadnienia:
·      rozwój psychiczny dzieci i młodzieży,
·      przyczyny i zapobieganie agresji; rodzaje agresji występującej w naszej szkole,
·      zapobieganie niewłaściwym zachowaniom,
·      tolerancja i integracja,
·      higiena i bezpieczeństwo,
·      zadania rodziców w zakresie motywacji i wzmacniania dzieci,
·      zasady przeprowadzania sprawdzianu w szóstej klasie/ egzaminu w klasie
       gimnazjalnego w klasie III ,
·       oraz inne zagadnienia wynikające z planu pracy szkoły i klasy.
14. Podczas spotkań klasowych z rodzicami wychowawca zobowiązany jest uwzględnić następujące zasady:
·   najtrudniejsze sprawy dotyczące ucznia należy omawiać szczerze, ale w indywidualnej rozmowie z rodzicami,
·   największą  uwagę  należy  przywiązywać  do  spraw opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych ,
·   najważniejszym składnikiem informacji o wynikach w nauce mają być poczynione postępy oraz wskazanie, w porozumieniu z nauczycielami przedmiotów, treści niezbędnych do ich uzupełnienia,
·    z rodzicami rozmawiać należy po partnersku, z troską i życzliwością,
·    udzielać konkretnych rad co do przezwyciężania określonych trudności lub wskazywać osoby, instytucje, które to uczynią.
15. W trakcie zebrań klasowych zabrania się:
·     dokonywania tylko negatywnych ocen zespołu uczniowskiego,
·     publicznego czytania ocen,
·     używania nazwisk przy przykładach negatywnych,
·     podważania hierarchii wartości wyznawanych przez rodziców,
·     nieograniczonego udostępniania rodzicom dziennika lekcyjnego.
16. Aktywizowanie i motywowanie rodziców do współpracy ze szkołą odbywa się  poprzez:
·    wspólne  rozwiązywanie problemów klasowych,
·    pomoc „trójki klasowej” w organizacji imprez klasowych,
·    udział rodziców w takich formach pracy szkoły, jak: wycieczki, lekcje otwarte, wyjazdy na basen, święta szkoły, przegląd twórczości uczniowskiej, itp.,
·    uhonorowanie przez dyrekcję szkoły aktywnie działających rodziców listami gratulacyjnymi wręczanymi na apelu kończącym rok szkolny,
·    wspólne dbanie o estetykę pomieszczeń klasy,
·    pomoc przy wykonywaniu prac  na rzecz szkoły, klasy.
17. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów zobowiązani są do uczestnictwa
w zaproponowanej przez wychowawcę klasy formie spotkania z rodzicami.
18. Nauczyciel sporządza po zebraniu, spotkaniu z rodzicami pisemną notatkę stanowiącą część dokumentacji pracy nauczyciela.
19. Pedagog szkolny zobowiązany jest do:
·     przeprowadzenia, z udziałem przedstawicieli instytucji zajmujących się wychowaniem lub wspomagających szkołę, warsztatów dla rodziców (w miarę potrzeb zgłaszanych przez wychowawców klas, nauczycieli, dyrektorów szkoły),
·     wspierania rodziców uczniów mających kłopoty z nauką oraz wywodzących się ze środowisk zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
·     wspomagania wychowawców w zbieraniu informacji o problemach uczniów,
·     zapoznawania rodziców z ofertą szkół gimnazjalnych,
20. Dyrektor szkoły w szczególności:
·     współpracuje z Radą Rodziców wg przyjętego harmonogramu,
·     udziela pomocy wychowawcom w kontaktach z rodzicami,  którzy nieregularnie uczestniczą w zebraniach,
·      przygotowuje oraz przeprowadza zebranie ogólne dla rodziców
22. Zwolnienie ucznia z zajęć następuje tylko na pisemną prośbę rodzica, przedstawioną najpóźniej w dniu zwolnienia z podaniem istotnej przyczyny.
W uzasadnionych losowo przypadkach rodzic może zwolnić ucznia z zajęć telefonicznie, najpóźniej w dniu zwolnienia. W sytuacja wyjątkowych decyzje
o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor lub wicedyrektor szkoły.


23. Zwolnić z zajęć może wyłącznie wychowawca, dyrektor lub wicedyrektor.

24. Wyklucza się następujące zachowania rodziców:
·      uzyskiwanie informacji o uczniu od nauczycieli na ulicy,
·      przeszkadzanie w czasie lekcji,
·      telefonowanie pod prywatny numer nauczyciela bez jego zgody,
·      zajmowanie przerw nauczycielowi dyżurującemu.
·      zasięganie informacji o  uczniu u pracowników 
        niepedagogicznych szkoły.
25. Wszystkie uwagi i wnioski dotyczące pracy szkoły rodzice kierują kolejno do:
·        wychowawcy klasy,
·        dyrektora i wicedyrektora szkoły,
·        Rady Pedagogicznej,
·        organu nadzorującego szkołę,
·        organu prowadzącego szkołę.
VI. WYKAZ MATERIAŁÓW I DOKUMENTÓW WYKORZYSTANYCH        W TRAKCIE PRACY, ORAZ POTWIERDZAJĄCYCH WYKONANIE PRACY
1. Odnotowanie obecności rodziców w dzienniku lekcyjnym w części do tego przeznaczonej.
2. Notatka o temacie rozmowy w dzienniku lekcyjnym, dzienniku pedagoga (należy podać datę oraz jakie przyjęto ustalenia).

VII. TRYB WPROWADZANIA ZMIAN W DOKUMENCIE:

1.     Zmiany w dokumencie wprowadza się po dokonaniu ewaluacji na koniec roku szkolnego, na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, po konsultacji z Radą Rodziców.

Dokument został zaopiniowany przez Radę Rodziców w dniu: …………………….



Uchwałą Rady  Pedagogicznej  dokument  został   przyjęty  do  realizacji  w dniu: …………………………