KONIEC ROKU SZKOLNEGO 2008/2009
KLASA
| WYCHOWAWCA
| ŚREDNIA OCEN KLASY
| ŚREDNIA FREKW. KLASY %
| ILOŚĆ OSÓB > 4,75
| ILOŚĆ WZ
| IV
| Urszula Brzuszko
| 4,65
| 95,92
| 11
| 13
| V
| Agata Kubat
| 4,26
| 95,5
| 7
| 10
| VI
| Maria Ożga
| 4,3
| 94
| 7
| 8
|
ZESPÓŁ SZKÓŁ W PISKOROWICACH PROCEDURA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
I. CELE PROCEDURY: · ułatwianie wzajemnych kontaktów oraz nadanie im statusu programowej działalności szkoły. · przekazywanie bieżącej informacji rodzicom o postępach i problemach dziecka.. · udzielanie wskazówek w zakresie sposobów postępowania rodzica wobec problemów dziecka. · inicjowanie nawiązywania kontaktów z rodzicami i zachęcenie ich do wyrażania opinii na temat jakości pracy szkoły. · tworzenie partnerskiej atmosfery. · realizowanie jednolitego systemu pracy z rodzicami, nadającego jej właściwą rangę. · ułatwianie monitorowania przyjętych zasad. II. DEFINICJA PRZEDMIOTU PROCEDURY: Kontakt z rodzicami - uzyskanie informacji o wszechstronnym rozwoju dziecka oraz warunkach domowych i szkolnych. III. KOGO DOTYCZY PROCEDURA: Procedura dotyczy nauczycieli, wychowawców, rodziców i prawnych opiekunów oraz dyrektorów szkoły. IV. OBOWIĄZKI, ODPOWIEDZIALNOŚĆ, UPOWAŻNIENIA OSÓB REALIZUJĄCYCH ZADANIE, KTÓRE JEST PRZEDMIOTEM PROCEDURY: Szeroko rozumianych informacji o dziecku udzielają wyłącznie wychowawcy klas, nauczyciele, pedagog szkolny, pielęgniarka szkolna, dyrektor, wicedyrektor szkoły.
V. OPIS PRACY - USTALONA KOLEJNOŚĆ DZIAŁAŃ, MIEJSCA I CZAS PRZEPROWADZANIA POSZCZEGÓLNYCH CZYNNOŚCI:
1. Miejscem kontaktów rodziców z wychowawcami klas, nauczycielami przedmiotów, pedagogiem szkolnym i dyrektorem jest szkoła. 2. Kontakty rodziców z nauczycielami odbywają się według harmonogramu przedstawionego na pierwszym spotkaniu z rodzicami, tj. najpóźniej w październiku każdego roku szkolnego. 3. Spotkania odbywają się w formach: · zebrań ogólnych z rodzicami, · zebrań ogólnych z rodzicami i zaproszonymi specjalistami, · zebrań klasowych z rodzicami, · zebrań klasowych z rodzicami w obecności uczniów, · indywidualnych konsultacji rodziców z wychowawcami, nauczycielami przedmiotów, pedagogiem, · innych spotkań wynikających z planu pracy szkoły. 4. Rodzice uczniów szkoły mają możliwość dodatkowego kontaktu z nauczycielami w przypadkach uzasadnionych losowo, jednak po uprzednim uzgodnieniu takiego spotkania z nauczycielem (poprzez telefon do szkoły). 5. W żadnym przypadku nauczyciel nie udziela informacji rodzicom w trakcie prowadzonych przez siebie zajęć szkolnych (w tym również dyżurów na korytarzach i boisku szkolnym). 6. Miejscem kontaktów nauczycieli i rodziców na terenie szkoły są gabinety lekcyjne. Miejscem kontaktów dyrektora szkoły i rodziców na terenie szkoły jest gabinet dyrektora a pedagoga - jego gabinet. Niedopuszczalne jest przekazywanie informacji rodzicom w pokoju nauczycielskim w obecności innych nauczycieli. Poza tymi miejscami informacje nie są udzielane. 7. Terminy spotkań z rodzicami ustalone są w harmonogramie zebrań z rodzicami przedstawionym nauczycielom i rodzicom na początku roku szkolnego. O obowiązkowym spotkaniu z rodzicami wychowawca jest zobowiązany przypomnieć uczniom i rodzicom, z co najmniej 3-dniowym wyprzedzeniem, podając datę, miejsce, godzinę spotkania (można stosować pisemne zaproszenie z podpisem i podaniem informacji zwrotnej). Nauczyciele odbywają konsultacje indywidualne z rodzicami zgodnie z harmonogramem dyżurów . 8. Obecność rodzica na zebraniach jest obowiązkowa. 9. W sytuacjach uzasadnionych wychowawczo, szkoła wzywa rodziców poza ustalonymi terminami. 10. Wychowawca w nagłych sytuacjach może skontaktować się z rodzicami telefonicznie, w innych sytuacjach wzywa rodzica do szkoły za pośrednictwem sekretariatu szkoły w formie pisemnej.
11. Wychowawca klasy utrzymuje kontakt z rodzicami w formach: · zebrań z rodzicami, · pisemnych informacji o postępach i zachowaniu uczniów, · wizyty wychowawcy w towarzystwie pedagoga szkolnego w domu wychowanka, · indywidualnych spotkań z rodzicami na terenie szkoły, po uprzednim uzgodnieniu terminu. · odwiedzin w domu wychowanka po uprzednim uzyskaniu zgody rodzica. 12. Corocznym obowiązkiem wychowawcy klasy w trakcie zebrań klasowych jest zapoznanie rodziców z: · statutem szkoły, · programem wychowawczym szkoły, · programem profilaktyki szkoły, · planem wychowawczym klasy, · planem pracy z rodzicami, · Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania , · kryteriami ocen z zachowania, · procedurami przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych, · postępami edukacyjnymi i wychowawczymi uczniów, · informacjami bieżącymi dotyczącymi funkcjonowania klasy i szkoły. 13. Wychowawca klasy realizując tematykę szkoleniową dla rodziców, w ramach zebrań klasowych powinien uwzględnić następujące zagadnienia: · rozwój psychiczny dzieci i młodzieży, · przyczyny i zapobieganie agresji; rodzaje agresji występującej w naszej szkole, · zapobieganie niewłaściwym zachowaniom, · tolerancja i integracja, · higiena i bezpieczeństwo, · zadania rodziców w zakresie motywacji i wzmacniania dzieci, · zasady przeprowadzania sprawdzianu w szóstej klasie/ egzaminu w klasie gimnazjalnego w klasie III , · oraz inne zagadnienia wynikające z planu pracy szkoły i klasy. 14. Podczas spotkań klasowych z rodzicami wychowawca zobowiązany jest uwzględnić następujące zasady: · najtrudniejsze sprawy dotyczące ucznia należy omawiać szczerze, ale w indywidualnej rozmowie z rodzicami, · największą uwagę należy przywiązywać do spraw opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych , · najważniejszym składnikiem informacji o wynikach w nauce mają być poczynione postępy oraz wskazanie, w porozumieniu z nauczycielami przedmiotów, treści niezbędnych do ich uzupełnienia, · z rodzicami rozmawiać należy po partnersku, z troską i życzliwością, · udzielać konkretnych rad co do przezwyciężania określonych trudności lub wskazywać osoby, instytucje, które to uczynią. 15. W trakcie zebrań klasowych zabrania się: · dokonywania tylko negatywnych ocen zespołu uczniowskiego, · publicznego czytania ocen, · używania nazwisk przy przykładach negatywnych, · podważania hierarchii wartości wyznawanych przez rodziców, · nieograniczonego udostępniania rodzicom dziennika lekcyjnego. 16. Aktywizowanie i motywowanie rodziców do współpracy ze szkołą odbywa się poprzez: · wspólne rozwiązywanie problemów klasowych, · pomoc „trójki klasowej” w organizacji imprez klasowych, · udział rodziców w takich formach pracy szkoły, jak: wycieczki, lekcje otwarte, wyjazdy na basen, święta szkoły, przegląd twórczości uczniowskiej, itp., · uhonorowanie przez dyrekcję szkoły aktywnie działających rodziców listami gratulacyjnymi wręczanymi na apelu kończącym rok szkolny, · wspólne dbanie o estetykę pomieszczeń klasy, · pomoc przy wykonywaniu prac na rzecz szkoły, klasy. 17. Nauczyciele poszczególnych przedmiotów zobowiązani są do uczestnictwa w zaproponowanej przez wychowawcę klasy formie spotkania z rodzicami. 18. Nauczyciel sporządza po zebraniu, spotkaniu z rodzicami pisemną notatkę stanowiącą część dokumentacji pracy nauczyciela. 19. Pedagog szkolny zobowiązany jest do: · przeprowadzenia, z udziałem przedstawicieli instytucji zajmujących się wychowaniem lub wspomagających szkołę, warsztatów dla rodziców (w miarę potrzeb zgłaszanych przez wychowawców klas, nauczycieli, dyrektorów szkoły), · wspierania rodziców uczniów mających kłopoty z nauką oraz wywodzących się ze środowisk zagrożonych niedostosowaniem społecznym, · wspomagania wychowawców w zbieraniu informacji o problemach uczniów, · zapoznawania rodziców z ofertą szkół gimnazjalnych, 20. Dyrektor szkoły w szczególności: · współpracuje z Radą Rodziców wg przyjętego harmonogramu, · udziela pomocy wychowawcom w kontaktach z rodzicami, którzy nieregularnie uczestniczą w zebraniach, · przygotowuje oraz przeprowadza zebranie ogólne dla rodziców 22. Zwolnienie ucznia z zajęć następuje tylko na pisemną prośbę rodzica, przedstawioną najpóźniej w dniu zwolnienia z podaniem istotnej przyczyny. W uzasadnionych losowo przypadkach rodzic może zwolnić ucznia z zajęć telefonicznie, najpóźniej w dniu zwolnienia. W sytuacja wyjątkowych decyzje o zwolnieniu ucznia z zajęć podejmuje dyrektor lub wicedyrektor szkoły.
23. Zwolnić z zajęć może wyłącznie wychowawca, dyrektor lub wicedyrektor.
24. Wyklucza się następujące zachowania rodziców: · uzyskiwanie informacji o uczniu od nauczycieli na ulicy, · przeszkadzanie w czasie lekcji, · telefonowanie pod prywatny numer nauczyciela bez jego zgody, · zajmowanie przerw nauczycielowi dyżurującemu. · zasięganie informacji o uczniu u pracowników niepedagogicznych szkoły. 25. Wszystkie uwagi i wnioski dotyczące pracy szkoły rodzice kierują kolejno do: · wychowawcy klasy, · dyrektora i wicedyrektora szkoły, · Rady Pedagogicznej, · organu nadzorującego szkołę, · organu prowadzącego szkołę. VI. WYKAZ MATERIAŁÓW I DOKUMENTÓW WYKORZYSTANYCH W TRAKCIE PRACY, ORAZ POTWIERDZAJĄCYCH WYKONANIE PRACY 1. Odnotowanie obecności rodziców w dzienniku lekcyjnym w części do tego przeznaczonej. 2. Notatka o temacie rozmowy w dzienniku lekcyjnym, dzienniku pedagoga (należy podać datę oraz jakie przyjęto ustalenia).
VII. TRYB WPROWADZANIA ZMIAN W DOKUMENCIE:
1. Zmiany w dokumencie wprowadza się po dokonaniu ewaluacji na koniec roku szkolnego, na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, po konsultacji z Radą Rodziców.
Dokument został zaopiniowany przez Radę Rodziców w dniu: …………………….
Uchwałą Rady Pedagogicznej dokument został przyjęty do realizacji w dniu: …………………………
|